De topsportschool in tijden van corona (6): “De ouders staan altijd in cc”

De eerste graad van de topsportschool leert en volleybalt niet in Vilvoorde maar in Leuven. Wim De Boeck is al jaren de coach van zowel jongens als meisjes. Met themaweken, kwissen en coördinatie-apps houdt hij de vaardigheden en de motivatie van de allerjongsten op peil.

“Samen met mijn collega’s Didier Witvrouwen en Yorick Vande Velde werk ik met de jongste jongens en meisjes van de topsportschool,” begint Wim De Boeck. “Omdat zij maar dertien en veertien jaar zijn, vullen wij hun thuisopdrachten toch nog net iets anders in dan de ‘oudere’ leerlingen in Vilvoorde. Om het voor hen leuk te houden, werken wij bijvoorbeeld in themaweken. De afgelopen weken hebben we techniek al in de schijnwerpers geplaatst of het mentale aspect. Deze week focussen we op coördinatie. De thema’s die we kiezen zijn aanvullend op het fysieke werk en de volleybaloefeningen die de leerlingen dagelijks meekrijgen.”

“De spelers hebben zelf voorgesteld om met ‘SwitchedOn‘ te werken. Het is een gratis app die je kan downloaden voor je mobiel of tablet en die willekeurig nummertjes en kleuren genereert. De leerling heeft bepaalde bewegingen toegekend aan elke kleur of nummer en moet dan het gepaste motorische antwoord geven. Hieronder zie je Lune bezig aan haar voetenwerk. Ze heeft haar gsm tegen het raam gezet en reageert op de cues van de app.”

“De leerlingen blijven maar filmpjes doorsturen. Eerst sturen ze die naar mij, ik controleer de uitvoering en daarna deel ik ze met de rest. Als je hen laat doen, durven ze wel eens gevaarlijk uit de hoek komen,” lacht Wim De Boeck. “Ze springen blijkbaar heel graag op en van trampolines bij hun volleybaloefeningen, dus daar moet ik af en toe op ingrijpen.”

“Tijdens de techniek-themaweek hebben ze zes opdrachten gekregen: pas naar positie 4 geven, naar positie twee, vier jumpspin-opslagen uitvoeren… Ik geef punten op hun techniekuitvoering en hou die bij in een excel.”

“De spelers voeren niet alleen bepaalde technieken uit, ze moeten ze ook beoordelen. Tijdens de laatste normale trainingsweken heb ik nog enkele keren de training gefilmd. Op die video’s hebben ze zichzelf technisch moeten beoordelen: wat doe ik goed? En wat kan er nog beter?”

“Maar we stellen diezelfde vraag ook over internationale topspelers. Ik stuur hen dan een youtube-filmpje door van een internationale topspeler en vraag hen om die technisch te analyseren. De meisjes krijgen bijvoorbeeld Britt Herbots te zien en de jongens zijn fan van Taylor Sander. De analyses die de youngsters maken van hun idolen vallen goed mee. ‘In receptie speelt Sander de bal vaak goed voor hem,’ zien ze dan. Of: ‘Af en toe leunt hij in receptie toch wat achterover’. We linken de acties van Sander ook aan onze eigen trainingsthema’s: initiatief nemen in receptie bijvoorbeeld: conflictzones bewaken en overnemen. Zien ze dat ook terugkomen bij sterren als Sander?”

Kwissen en lezen

“Belangrijk bij deze leeftijdgroep is om het leuk te houden. Daarom heb ik een quiz gemaakt, één voor de jongens en één voor de meisjes. In Leuven werken wij met gemengde groepen, dus ik probeer alle opdrachten op te splitsen: de jongens kijken naar een mannenmatch, de meisjes naar een vrouwenmatch. Ook bij de quiz maak ik dat onderscheid. Eén gedeelte was wel hetzelfde: de leerlingen moesten de verschillende spiergroepen benoemen en een oefening uitdenken waarbij ze die spieren gebruiken. Ik dacht dat ik de quiz moeilijk had gemaakt, maar er waren er toch die honderd procent scoorden.”

“Leesopdrachten horen er ook bij, maar boeken zijn vaak nog te moeilijk voor de de jongsten. Daarom ga ik op zoek naar artikels die kort en duidelijk zijn maar toch aansluiten bij onze thema’s. Zo hebben we een interview met Jef Brouwers over Nafi Thiam uit Het Laatste Nieuws gelezen en besproken. Ook hier merk je het verschil tussen jongens en meisjes. De jongens zijn gefascineerd door een artikel over Kobe Bryant terwijl de meisjes meer interesse tonen in Nina Derwael. Heel interessant voor hen om te lezen hoe Derwael omgaat met het falen van haar mede-turnsters. Als teamsporters kunnen ze daar veel uit leren.”

Contact met de ouders

“In alle digitale contacten die we hebben met de leerlingen, staan de ouders altijd mee in cc. Zeker in de eerste graad is de input van de ouders nog heel belangrijk. Ik merk dat veel ouders samen met hun kind een dagschema uitwerken. In de voormiddag focus op de studies, rust rond de middag en daarna het fysieke schema en de volleybaloefeningen in de tuin, om een voorbeeld te geven. Bij sommige opdrachten merk ik ook de invloed van de ouders op een heel andere manier. De kinderen hebben Nederland-België besproken, de meisjes bespreken de Tigers, de jongens de Dragons. En dan merk je dat kinderen wiens ouders zelf trainer zijn toch een scherpere analyse van de wedstrijd schrijven. Ik vermoed dan dat mama of papa over de schouder meekijkt…”

Tekst: Kris Eyckmans
Foto’s, video’s, screenshot: topsportschool, sporza.be