“Smashen is het leukste in volley”

SmashVolley is een spelvariant op het volleybal dat de nadruk legt op het meest aantrekkelijke en spectaculaire spelonderdeel van het volleybal, namelijk: de smash. Door de smash centraal te zetten, wil men de beleving vergroten en zorgen voor een uitdagend karakter bij de allerkleinsten. Stefaan De Brabandere en Wim Backaert, de bezielers van het project, lichten toe.

SmashVolley is sinds enkele jaren het nieuwe concept om de jongeren naar volleybal te lokken. Wat is er nieuw?

‘SmashVolley is een nieuwe vorm van volleybal waarbij de smash, de aanval, centraal staat. Bovendien verlagen we het net en laten we een bots toe zodat het vangen van de bal na de aanval meer haalbaar is. Dit zorgt ervoor dat de kinderen snel deze spelvorm oppikken en hen in een mum van tijd laat genieten van de meest spectaculaire actie van onze sport.’

Wat houdt het project in?

‘We werken met vier opeenvolgende niveaus. De niveaus verwijzen zeer eenvoudig naar het aantal toegelaten balcontacten. Dus Level 1 betekent 1 balcontact enz. In Level 4 speelt men met drie rechtstreekse balcontacten. In de andere Levels zijn vangen en controleballen mogelijk.

Men speelt steeds met z’n tweeën tegen twee zodat iedereen veel betrokken is bij het spel. De eventuele 3de speler zal de ‘smash-speler’ na de aanval vervangen.’ (Lees verder onder het filmpje.)

 

Er is Volley@School en nu ook Smashvolley. Wordt het niet wat te verwarrend voor clubs en andere bedoelde doelgroepen?

‘Integendeel!. Beide projecten sluiten naadloos aan bij elkaar. Waar Volley@School zich richt naar het bereiken van niet-aangeslotenen, biedt SmashVolley een perfect medium aan om kinderen enthousiast te maken voor onze sport. SmashVolley is hét middel om in Volley@School aan te wenden. Zo kan men deze jonge kinderen direct laten genieten van de actie: aanval. Vooral jongens zullen om die reden voor het volleybal kiezen.’

Wordt SmashVolley goed onthaald?

‘Het is een echte voltreffer . Het VIS-project dat vijftien jaar heeft gelopen, was in haar tijd zeer zeker een volwaardig project. Maar toch zagen we dat er na een tijd iets ontbrak. De aantrekkingskracht voor de aanval ontbrak in de eerste aanleerfasen. Nu zien we dat kinderen gretiger het spel spelen. In een volgende fase ontdekken ze dan wel spontaan de nood het bovenhands en onderhands onder de knie te krijgen om zo hun aanvalskansen te verhogen.

Een toffe ervaring is ook dat de G-sport het concept heeft opgenomen. Zij spelen zelfs op de BVB-finale een demo van SmashVolley voor hun sportleden!’

‘Een andere merkwaardige vaststelling is dat er qua aantal deelnemers geen onderscheid is tussen jongens en meisjes. Dus meisjes vallen zeker even graag aan dan de jongens. Dit was een aangename verrassing voor ons.’

‘Ook de lerarenopleidingen van VUB, KU Leuven en PXL Hasselt hebben het reeds opgenomen in hun lessenpakket volleybal.’

Voor meer informatie: http://www.volleyvlaanderen.be/volleyschool/smashvolley-2/

Tekst: Luc De Leenheer

Foto’s: Bart Vandenbroucke, Stefaan De Brabandere en Wim Backaert