Vlaamse clubs creatief bij geldacties in Corona-tijden

Het Belgisch clubvoetbal strijkt miljoenen euro op. Ook de Rode Duivels passeren na hun 4-2-zege tegen Denemarken in de Nations League langs de grote jackpot. Nu al is de Belgische voetbalbond KBVB minstens zeker van 5 miljoen euro aan premies.

Het Belgische volleybal daarentegen stond met Dirk Specenier (Knack Roeselare) aan de klaagmuur in de pers. Geen tv-gelden, geen tekengeld voor spelers, geen transfersommen, geen opleidingsvergoeding voor lagere clubs. Niets van dat alles. Door het virus COVID-19 zijn VIP-catering of andere horeca in de sporthallen verboden. Nog erger: er zijn geen toeschouwers toegelaten op de wedstrijden. Je zou als club zonder inkomsten voor minder de moed verliezen. Met man en macht wordt nochtans geprobeerd om de eindjes aan elkaar te knopen. Veel clubs tonen zich extra creatief om het tij te keren.

Vooraf: de kosten voor ‘testing’ brengen de clubs soms in de problemen. Testing op corona kost 1500 euro per week, 6.000 euro op maandbasis. En toch tonen onze volleybalclubs met tal van vrijwilligers hun grote veerkracht. Vrijwel alle clubs reageren vindingrijk, als het erop aan komt om het budget een beetje recht te trekken. En dus zal het volleybal in de breedte de grote crisis overleven. We vergroten even tien clubs uit – in alfabetische volgorde – in hun poging om de schade te beperken.

TECTUM ACHEL: VIP BIJ U THUIS

Het Noord-Limburgse Achel in de Liga A kiest voor een huislevering van haar VIP-menu. Het project heet ‘Dinner en Tapas@home.

Mano Hendriks: “Je kan b.v. thuis lekker smullen  van een hoofdgerecht of van je tapasplankje, gekoppeld aan het volgen van de wedstrijd via livestream. Alle info is te vinden op onze clubsite.” Geen onaardig detail: supporters kunnen een filmpje posten op Facebook. Het mooiste filmpje wordt beloond met een leuke hap.

VT SAFESIGN HASSELT: PIZZA en PASTA

De tweedenationaler heeft voorgerekend dat lidgelden en inkom bij thuismatchen 18% van het budget uitmaken. De uitbating van de cafetaria in eigen beheer in de sporthal van wijk Runkst vult 30% van de begroting. Sponsoring levert 22% op, de verdeling van het infoblad van de Stad Hasselt brengt 21% van het budget in het laatje. Twee eetdagen per seizoen (pizzadag, barbecue, kaas- en wijnavond etc.) worden begroot op 9% van het budget.

“Spreiding van de kost is de kunst. De acties zijn ook positief voor wat ik noem ‘teambuilding’”, zegt secretaris Benny Maesen. “Maar nu verdwijnen enkele pijlers. Het wordt dus aartsmoeilijk om onze club op nationaal niveau te runnen. Op 11 november hebben we een afhaal pizza-pastadag ‘take away’ georganiseerd. We benaderden het aantal inschrijvingen van onze actie in een grote zaal in de normale situatie. Voordeel is dat we een trouw publiek hebben. Het trefwoord ‘vers’ is ons uitgangspunt. De voeding kan altijd worden ingevroren voor later. De club heeft een online verkoop-pagina opgemaakt via googleform en laat klanten vooraf betalen. Alles kon perfect coronaproof worden opgehaald. Daarvoor werd een ‘tijdsslot’  uitgewerkt in open lucht. Ons pakket kon tegen een kleine meerprijs ook thuis worden geleverd. We zijn zeker niet ontgoocheld over het resultaat. Qua opbrengst is ons initiatief een succes. Maar het is jammer dat we nauwelijks contact hadden met onze supporters.”

KRUIKENBURG TERNAT: ACTIE GEZOND (NU EVEN ‘ON HOLD’)

Caty Meulemans leidt de digitale ‘ACTIE GEZOND’ van Kruikenburg  Ternat in goede banen. “Het gaat om de verkoop van groenten en fruit. Ik verduidelijk graag, dat de actie momenteel ‘on hold’ staat. Het gemeentebestuur van Ternat zet even de rem op onze actie. Maar in 2021 zullen we zeker doorgaan. De ‘actie gezond’ werd na tien jaar pralineverkoop gelanceerd in 2015. We trachten pakketten fruit en/of groenten aan de man/vrouw te brengen. Bijvoorbeeld: 3 kg appelen, 2 kg peren, een kistje clementines, een pakket gemengd fruit en een pakket seizoensgebonden groenten of een combinatie daarvan.

Het geheel vergt een goed doordachte organisatie, want cash betalen wordt afgeraden. Maar oké, het virus zal ons niet klein krijgen. Iedereen kan zijn bestelling via een google-document insturen. Er volgt dan een bevestigingsmail en info over de som die gestort moet worden op de rekening van de club. Iedere bestelling kan via een vaste route met aparte in- en uitgang en mét mondmasker worden afgehaald. Corona is een domper op de gezellige sfeer van de vorige jaren, maar het is een actie voor de goede zaak. Een koffietje, een tas soep of een glaasje bubbels verwarmt onze vrijwilligers en dan wordt er eens zo hard gewerkt.”

Caty Meulemans is bereikbaar via e-mail: caty@kruikenburgvolley.be. Meer info kan je vinden via de link: http://www.kruikenburgvolley.be/activiteiten/kruikenburg-actie-gezond/

LADIES VOLLEY LIMBURG AS-TONGEREN: MODE

Interfreight Antwerpen in de vrouwen Liga A organiseert een wijnverkoop. Ladies Volley Limburg doet het anders.

Jo Santermans: “We kiezen voor een on-line verkoop van kleding, knielappen en volleybalsokken van het Italiaanse bedrijf Ninesquared: www.ninesquared.team. In ons aanbod zitten ook  trainingsmaterialen van Blackroll en producten van Wcup (www.wcup.eu) voor voorbereiding, prestatie en recuperatie. We plannen net als Antwerp een wijnactie voor de feestdagen. Onze speelsters kunnen aangesproken worden en ze doen on-linebezoekjes i.v.m. on-linetrainingen bij geïnteresseerde Limburgse jeugdclubs. Zo doen jongelui inspiratie op over het volleyballeven en de topsport.”

LIZARDS LUBBEEK: WINTERVERKOOP

De Lizards zagen veel acties in het water vallen door COVID-19. Een bier- en quizavond, een wafelverkoop, inkomsten via beachtoernooien zoals Leuven volley, de eetdag ‘Lizevent’ en de startdag van het seizoen.

“Eén geluk,” zo stelt coördinator Dries Hoeyberghs: “We krijgen veel ondersteuning van de stad Leuven en de gemeente Lubbeek, die de reservatiekosten voor de sporthallen heeft laten vallen. We zijn hen zeer dankbaar. We hebben één groot alternatief uitgedokterd: onze grote on-line verkoop. Die gaat over wijnen, snoep, olijfolie, kledij, exclusieve eigen Lizards bieren voor de fijnproevers en zowaar ook mondmaskers.” Zie: https://www.lizards.be/winterverkoop/. Andere mogelijkheid is FB via www.facebook.com/LizardsLubbeekLeuven) met een ‘template’ voor iedereen buiten de club. Hoeyberghs: “De catalogus van beschikbare producten werd gemaakt – met dank – door Rob Van Roy. Elke actie steunt op vele vrijwilligers met een gouden hart voor onze club. De opbrengst gaat jaarlijks naar de jeugdwerking. Dit om extra materialen aan te kopen. We creëren zo  meer kwaliteit en variatie op de trainingen. Een deel gaat naar nieuwe kledij. Al onze ‘Lizards’ spelen normaal drie jaar in dezelfde uitrusting.”

Dries Hoeyberghs: “Onze leden zijn enthousiast over de winterverkoop. Waar we in het verleden alles opgesplitst hadden (wijnverkoop en/of paaseieren en wafelverkoop), is nu alles gebundeld in een riante winterverkoop. Ook positief: de stad Leuven is uitgeroepen tot Europese stad 2021. In dat verband willen we mooie initiatieven ontwikkelen. In de krokusvakantie 2021 plannen we een ‘Blacklight-toernooi’. Onder het motto: alle beetjes helpen.”

VC GREENYARD MAASEIK: MANDARIJNEN

Bij VC Greenyard Maaseik is de ‘mandarijnenactie’ een klassieker. Dit seizoen kiest de club voor een alternatieve aanpak. Geen verkoop van deur tot deur. Er wordt een verkoop on-line georganiseerd met afhaling in de Steengoed Arena. VC Greenyard verkoopt zakjes mandarijnen van 1,5 kg voor de jeugdwerking. Op 28 november kan de bestelling worden opgehaald aan de VIP-ingang van de sporthal, rekening houdend met de veiligheidsmaatregelen. Alle info op de site van de club.

DECOSPAN MENEN: WARME BERENACTIE

“We wilden eind september onze ‘Kiekenfret@home organiseren. Helaas een streep erdoor. Lap hé, door dat virus. We hebben ondertussen enkele honderden pakketten aan de man gebracht met kip, groenten, gebakken aardappelen, een flesje cava, een blikje bier, een zakje chips en lotjes voor de tombola. De spelers hebben uitstekend meegewerkt”, lacht Stijn Van Biervliet. “Helaas kon het mosselsouper voor de jeugdwerking ook niet doorgaan. Er is zoveel weggevallen: VIP-diners, drankverkoop, ticket-inkomsten…. Het is een beetje vechten tegen de bierkaai.”

Van Biervliet: “We hebben nu de actie ‘Warme Beren’ opgezet. Op elk zitje in de zaal wordt voor de thuismatchen tegen Haasrode (uitgesteld wegens corona) en tegen Gent (op 28/11) een beertje geplaatst dat je kan sponsoren, à rato van 10 euro. Als je toehapt, wordt je naam rond het beertje gehangen. Je sponsort dus de club extra voor 10 euro. De beertjes zelf worden voor het goede doel aan de ‘Warmste Week’ geschonken. Dat is de solidariteitsactie van de VRT die dit jaar geen fysieke editie zal kennen. Het bedrijf Galloo steunt onze berenactie.”

VC NOORDERKEMPEN: STICKERBOEK

Ivan Vermeiren is de bijzonder gedreven voorzitter van VC Noorderkempen, een samensmelting van clubs in Vosselaar, Merksplas en Vlimmeren. “We hebben een stickerboek ontwikkeld voor onze leden en sympathisanten. Er zitten ook ploegfoto’s bij. Onze G-sporters en kiekjes van het hoofd- en jeugdbestuur behoren ook tot de stickerselectie. De aanschaf van het plakboek voor 650 foto’s kost 10  euro. Het is een actie in samenwerking met drie warenhuizen: Delhaize in Vosselaar en Merksplas en Spar in Vlimmeren. Bij elke aankoop van 15 euro krijgt de koper een zakje met 8 stickers. En dat loopt goed. Het verzamelboek schept een groot gevoel van verbondenheid tussen al onze leden.”

VC Noorderkempen houdt voorts een ontbijtverkoop op 22 november, strikt coronaproof. Ivan Vermeiren: “We moeten ‘iets’ doen, hé. Veel activiteiten zijn weggevallen. Ook inkomsten van de cafetaria. Maar de kosten lopen op, ook door de extra-maatregelen, zoals de gels. Gelukkig kan de club rekenen op veel ‘goodwill’. Ik hoop dat de bond de kosten zal beperken, dankzij een fikse geste. We zijn al vele jaren een club met een uitstekende jeugdwerking, maar dat vereist geld en inspanningen. Het seizoen rondkomen, wordt een zware uitdaging. Het bestuur van een club kan in gegeven omstandigheden niet langer gebeuren ‘tussen de soep en de patatten’. Omdat vrijwilligers afhaken, is een ‘deftig’ management meer en meer aan de orde.”

KNACK ROESELARE: PANNENKOEKEN

Johny Engels is de secretaris van topteam Knack Roeselare. “Bij Knack is Rosita Van Maele onmisbaar. Zij houdt alle financiële details in de gaten. Prima zo. Onze club lanceert jaarlijks allerlei acties om de kas te spijzen. Voor de vuist som ik even op: een familiedag met aansluitend een etentje (dit jaar niet mogelijk geweest), een pannenkoekenverkoop in de herfstvakantie, een paaseierenverkoop, de organisatie van toernooien in de Champions League Jeugd en een barbecue einde seizoen. We doen ook een bod op de organisatie van de halve finales en finales van de provinciale West-Vlaamse beker en de Vlaamse jeugd- en de nationale jeugdkampioenschappen.”

Engels: “Nog meer ‘verkopen’ in de steigers zetten, vind ik minder evident, omdat wij vermoeden dat we meestal dezelfde ouders en spelers aanspreken. Wel vragen we aan onze leden om ‘lokaal’ te kopen. Om zo op die manier de plaatselijke handelaars te steunen in de hoop dat ze Knack genegen blijven en niet afhaken als sponsor. Onze pannenkoekenverkoop is aardig geslaagd. De pannenkoeken zijn vers, ze bewaren één week in de frigo en verscheidene maanden in de diepvries. De pannenkoeken worden verpakt per 12 stuks, goed voor een gewicht van 1 kilogram. We rekenen op de verkoop van dozen van 10 kilogram elk. De formule kent veel succes.”

Dirk Specenier (Knack Roeselare) hoopt dat de coronacrisis snel inkrimpt en voorbij zal zijn. Hij wil niet de rol van fatalist opnemen. “Het is niet allemaal rooskleurig. Maar mogelijk wil de Vlaamse overheid iets doen voor het volleybal en de andere zaalsporten. Graag vooral dan een grote tussenkomst voor het betalen van de coronatests. Ik panikeer niet en alle topclubs zitten in hetzelfde schuitje. Daarom zijn overleg en samenwerking absoluut nodig om de pandemie en haar problemen te overwinnen.”

VAMOS STEKENE: 2300 ONTBIJTEN !

Katrien De Bock, Greet Van Moer, Eva Van Duyse en Ann Beck: “Onze ontbijtactie ten voordele van VAMOS bestaat al geruime tijd. Vaste datum is 1 november. Vroeger hadden we een verkoop van 1000 tot 1200 ontbijten. Dit jaar verpulverden we alle records. Alle parameters werden perfect ingevuld. De ‘ontbijtactie’ hebben we gelanceerd met flyers. Dat is zeer goed gelukt: we zagen soms hele straten een bestelling ingeven.

Ongeveer de helft van de gezinnen bestelde on-line, met de link die via de website en de sociale media werd gedeeld. De andere helft kwam ‘old school’ binnen, dus onderschat de kracht van de persoonlijke aanpak niet. De digitalisering hielp gelukkig mee om alle combinaties uit te stippelen, een echte puzzel. Bijna 40 chauffeurs waren zondagochtend vanaf 7 uur al ontbijten aan het afleveren in Stekene, Sint-Gillis-Waas en ver daarbuiten. Nog eens 20 medewerkers waren bezig met alle ovenverse broodjes in zakjes te verdelen vanaf  5 uur ’s ochtends. En die meer dan 2300 zakjes waren op zaterdag al grotendeels gevuld door onze meisjes van U15 en hun ouders. De drie ploegjes U 15 vormden verdeeld over de dag driemaal een ‘lopende band’ aan een lange rij tafels en staken een product in het tasje. Al die zakjes werden daarna gestockeerd in de sporthal van de school. Met dank aan de directie.

Vrijdag na school hebben we met de kerngroep alle boodschappen aangevoerd van onze leveranciers en sponsors uit de buurt. Dankzij de nieuwe locatie, een goede voorbereiding en de vele helpende handen konden we coronaproof aan de slag. Met handschoenen en ontsmettingsgel. We hebben de kostprijs bewust laag gehouden: 7 euro per persoon voor een goed gevuld tasje met kwalitatieve producten. Dankzij het grote aantal verkochte ontbijten levert de actie een stevige som op. Broodnodig, omdat andere events door corona niet konden doorgaan.

Vamos Stekene houdt eraan 1/3 van het budget in te zamelen via acties, 1/3 via de lidgelden en 1/3 via sponsors. Als het na de winter beter wordt, hopen we alsnog ons eerder geannuleerd eetfestijn te organiseren. En in de lente willen we graag een zomerbar openen, met een tornooi eraan gekoppeld. We dromen zelfs van een heuse grote fuif: ‘VAMOS a la playa‘. Samen met al onze spelende leden, hun ouders, onze sympathisanten en de vele flexibele vrijwilligers.” Voor meer info: info@volleyvamos.be

Ander kanaal om geld in te zamelen is het kanaal ‘TROOPER’ (zie eerdere reportage in VM). Voor ‘Trooper’ kan je contact opnemen met de secretaris van VC Delhaize Lede: Dat is Stijn Gryson met e-mail: gryson-opdebeeck@telenet.be. Hij zal je doorverwijzen naar de juiste verantwoordelijke. Als een club bij Trooper aankopen plaatst, voorziet het bedrijf een financiële return ten gunste van de bestellende vereniging.

Tekst: Leo Peeters

Foto’s: met dank aan diverse clubs