“Trooper biedt clubs een kans op financiële return”

Eenvoudig is het niet en zeker niet in ‘coronatijden’ om de nodige budgetten te verzamelen voor jouw favoriete volleybalclub. “Net daarom is ‘TROOPER’ in het leven geroepen”, zegt Elisabet Lamote, één van de drie enthousiaste oprichtsters.

“Clubs kunnen zich bij ons aansluiten. Wij verschaffen toegang tot meer dan vierhonderd webshops online voor allerlei aankopen. Een deel van de kosten vloeit terug naar de aangesloten club. Dat is voor elke vereniging een heel interessante formule. Op dit ogenblik zijn bijna zesduizend clubs via onze kanalen actief. Met andere woorden: ‘Trooper’ boomt.”

Jij bent mede-oprichtster van TROOPER. Wat is precies de bedoeling van jullie initiatief?

Elisabet Lamote: “Ik vind dat sport- en andere clubs belangrijk zijn in het bedreigde Vlaamse verenigingsleven. Soms is het voor hen moeilijk om te overleven. Het verenigingsleven heeft het niet gemakkelijk. Er zijn gaandeweg minder vrijwilligers beschikbaar. De kosten blijven dezelfde. Of gaan zelfs in stijgende lijn. Trooper kan in moeilijke tijden een leuke return aanbieden. Dat is altijd mooi meegenomen. Dat is onze insteek om een helpende hand te bieden.”

Uiteraard is het belangrijk dat jullie een soort van terugverdien-model hanteren?

“Klopt. Het gehanteerde systeem is echt niet zo moeilijk. Elke club kan net zoals andersoortige organisaties een ‘Trooper-pagina’ aanmaken op onze site. Wanneer de club zelf of hun fans online aankopen doen bij één van de honderden winkels, dan vloeit zowat vijf procent van het bedrag terug naar de vereniging in kwestie. Dat is volgens mij toch mooi meegenomen zonder dat daarvoor veel inspanningen moeten geleverd worden. Trooper is zeer laagdrempelig. Ook voor kleinere clubs, die het moeilijk hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. Bij ons vloeien zowel de grote als de kleine initiatieven samen. Iedereen is welkom.”

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om ‘Trooper’ te lanceren?

“Alles heeft te maken met een brand in de chirolokalen van Humbeek. Met mijn man Klaas Olbrechts en onze ‘compagnon de route’ Jan De Jonghe wilden we de getroffen jeugdbeweging uit het slop halen. Het begon allemaal heel eenvoudig met een link naar één webshop, die een zekere return wilde aanbieden. En ja, dat sloeg aan.Zo hebben we één en ander herdacht en anders uitgewerkt, meer uitbreiding gezocht naar alle mogelijke verenigingen die blij zijn met een bonus.”

In de aanvangsfase was het aftasten wat de mogelijkheden waren. Trooper was nog niet meteen geboren. Sinds drie jaar wel?

“Inderdaad, het project moest heel logisch een tijdje proefstomen. We zijn dan overgeschakeld naar een eigen website, waar clubs zich kunnen aanmelden. Dat werd vrij snel een groot succes. Inmiddels werken anno 2020 al meer dan een dozijn werknemers bij ons.”

Trooper heeft inmiddels enkele partners gevonden die veel vertrouwen uitstralen?

“Ja, dat is niet onbelangrijk. Hans Bourlon medestichter en CEO van Studio 100 van Gert Verhulst, zag positieve ‘vibes’ in onze voorstellen. Alle begin is moeilijk. Om een platform te creëren voor Trooper waren investeringen nodig. Met een klein privébudget kan  je weinig realiseren. Hans Bourlon was als voorstander van een intens verenigingsleven onmiddellijk gewonnen voor onze ideeën. Door hem konden we onze plannen uitrollen en concretiseren en de nodige digitale initiatieven nemen zoals de uitbouw  van onze website.”

Studio 100 is één ding. Ook bank KBC sprong mee op de kar.

“Het zit in de genen van KBC-bank om het verenigingsleven te stimuleren. Met hun steun kunnen we acties uitbouwen zoals de tofste Trooper-droom. Zes verenigingen kregen zo middelen om hun droom te realiseren. In totaal werd 12.000 euro weggeschonken. Dat sloeg in. Via KBC hopen we nog bijkomende stappen te zetten.”

‘Trooper’ is nog relatief onbekend. Zijn er soms barrières in de uitbouw?

“Iets nieuws in de markt zetten, betekent altijd dat je het vertrouwen moet winnen van de mensen. Maar het systeem vindt meer en meer ingang. Veel bedrijven investeren een beetje van hun marketing in onze organisatie. Van al die investeringen vloeit zo een percentage terug naar de geïnteresseerde sportclub of vereniging. De participatie in ons project door Studio 100 en KBC zijn de beste bewijzen van onze geloofwaardigheid. We willen ‘dromen’ realiseren en we doen dat ook daadwerkelijk. We verwerven stilaan naambekendheid. Zo stijgt de goede reflex: clubs denken almaar vaker aan ons om ‘online’ bestellingen te plaatsen.”

Je stelt dat sinds de opstart meer dan anderhalf miljoen euro is doorgestroomd naar zesduizend aangesloten verenigingen?

“Ja, het concept is een groot succes. Sponsors van clubs horen ook bij ons. Zij kunnen bijvoorbeeld bij hun cliënteel promoten dat ze via Trooper een bepaalde club wensen te ondersteunen. Voorwaarde is dat de club bij Trooper is aangesloten en dat die aansluiting bij al de supporters en de hele brede aanhang wordt bekend gemaakt. De Trooper-pagina zou visueel heel zichtbaar moeten zijn in de sporthal van de club en bij alle leden. Voorts moet de club geregeld herhalingsmails doorsturen naar al zijn leden. Zeker bij de markante data van het jaar.”

Hoe moet ik met Trooper aan de slag gaan?

“U kan uw club bij Trooper aansluiten via het inschrijvingsformulier op de website www.trooper.be. Als dat is gebeurd, ontvangt u een pakket met de opstartmodus en materiaal voor communicatie. De eerst verdiende 75 euro wordt niet uitbetaald als return voor de opstart. Inkomsten tot 6.000 euro per jaar zijn vrij van BTW. Trooper regelt bovendien de BTW-afrekening en handelt met geaffilieerde partners. Zij bezorgen ons een link van de webshop waardoor de juiste pixel wordt meegedeeld, zodat de webshop weet voor welke vereniging door een geregistreerde persoon werd aangekocht.”

Voor meer info: zie de links onderaan dit artikel. Het bedrijf Trooper heeft zijn maatschappelijke zetel  in Grimbergen.

Tekst: Leo Peeters

Foto’s: Eva Lamote

==

Voor info: www.trooper.be

Voor bijkomende info in de rand

Demo: https://startit.be/blog/where-are-they-now-trooper

Extra info:

– https://maisonslash.be/early-adopter/de-plaatselijke-verenigingen-steunen-doe-je-vanaf-nu-door-online-te-shoppen

 – https://www.tijd.be/tech-media/media-marketing/trooper-is-belgium-s-new-brand-of-the-year/10076865.html

 – https://pub.be/nl/online-platform-trooper-bereikt-kaap-van-15-miljoen-euro/