Hoe belangrijk is een bekerfinale nog voor Knack Roeselare en Lindemans Aalst?

De Belgische nationale ploeg bij de mannen doet het de laatste jaren zo goed dat ze op de CEV-ranglijst van begin 2020 zelfs met drie plaatsen steeg en als het derde beste land geplaatst staat na grootmachten als Rusland en Servië. En voor landen als Polen, Italië en Frankrijk.

In het huidige seizoen doen ook de Belgische clubteams het weer uitstekend in zowel de Champions League als in de CEV Cup. Knack Roeselare staat heel dicht bij de kwartfinales van de kampioenenreeks, terwijl Aalst – net als Asterix Avo Beveren bij de vrouwen – reeds toegang heeft tot de kwartfinales van de CEV Cup.

Hoe belangrijk zijn dan nog Belgische bekerfinales midden al dat Europees geweld, was onze vraag.

Over één en ander laten we Pascal Debels, CEO van Lindemans Aalst aan het woord. Het wederwoord is voor Knack-president Francis De Nolf. Beide bewindslieden wonen in het West-Vlaamse Waregem op geen 500 meter van elkaars deur. Een boogscheut, zo heet dat. Hun kinderen gaan naar dezelfde school. Bij de uitdeling van de rapporten kruisen ze elkaar. Hoe klein de wereld soms kan zijn.

Een korte ‘intro’, een ‘vooraf-je’: vooreerst beklemtoont Alexander Vyncke, de manager sponsoring van de Nationale Loterij, de gigantische impact van de bekerfinales. Het contract met Topvolley Belgium en Algemeen Directeur Geert De Dobbeleer van Volley Vlaanderen werd ondertussen met drie seizoenen verlengd. Er zijn ook nieuwe logo’s ontworpen voor de ‘Cupfinals’. Dat zit allemaal snor. Alexander Vyncke: “De bekerfinales zijn uitgegroeid tot een unieke belevenis. Vandaar de massale respons en de nog grotere uitstraling. Zo’n massa-event gaat over veel meer dan de sport alleen. Het gaat om entertainment, veel spektakel, soms drama en dikwijls onvoorspelbare uitslagen”. En voorts stelt de heer Vyncke: “De hele dag wordt gevuld met allerlei randactiviteiten. Spek naar onze bek. Met een ‘Club Inspiration Day’, een clinic van Emile Rousseaux en heel specifiek de KIDS-VIP Day. Net daarom linken fans en supporters zich zo graag aan de topsport. Beide finales worden ook ‘live’ uitgezonden door Sporza TV 1. Voor de ‘die-hards’ geef ik de raad: ‘maak schandalig veel lawaai.’ Dat mag voor een keer.”

Pascal Debels, CEO Lindemans Aalst: “Ik ben heel benieuwd: het kan alle kanten uit”

Wat is voor U de commerciële impact van de bekerfinales?

“Ik start met de vaststelling dat de grootste actitiveit in verband met mogelijke sponsoring zich afspeelt in het tussenseizoen. Dat wil zeggen: contracten met Lindemans, SEAT, Orange, Infano, Earth, Octa +, Iveco, Sportarena, Wawebo, Reynaerts en met het bedrijf ‘Poortcentrum’ van voorzitter Jan Luppens worden afgesloten voor de start van het seizoen. Laat me stellen dat zeer grote sponsors niet zomaar komen aanwaaien. Er komt veel lobbywerk bij te pas. Je moet ze daadwerkelijk ook zoeken. Heel fijn: nu we opnieuw voor de tweede opeenvolgende keer de bekerfinale spelen, willen ze er allemaal bij zijn. Dat vind ik een super belangrijk signaal. Er is interesse. En de bedrijven komen op televisie. Als er voor volleybal geen tv-covering meer zou zijn, dus geen exposure voor de sponsors, dan zitten we in de kortste keren met een gigantisch probleem.”

Jullie zouden als club ook een deel van de koek willen. Met 15.000 kijkers valt er financiële return te behalen?

“Ja, dat is correct. Het is een moeilijk debat. Maar er is een zekere ‘gewapende vrede’ tussen bond en Liga. Misschien kan een geleidelijke evolutie volgen ten voordele van de finalisten. We zijn vragende partij om de ‘fee’ misschien toch maal tien te doen voor de winnaar en de helft voor de verliezer. Iedereen praat budgettair voor zijn eigen winkel. Maar het mag altijd wat meer zijn. We hebben beslist, zoals in 2015, weer op afzondering te gaan. Dat brengt extra kosten met zich mee. In de verdeling van de grote winsten mogen de finalisten dus graag beter bedeeld worden. Pak 45.000 euro te verdelen tussen de vier finalisten en dan houdt de bond nog altijd een leuke smak over om alle nationale ploegen van de allerjongsten tot de Dragons en Tigers te financieren.”

Boekhoudkantoor Norgay Gooik is opgedoken als occasionele sponsor?

“Dat klopt. Met veel dank aan Norgay. Eric Van Snick heeft mooi werk geleverd in het leggen van het contact. Het bedrijf maakt 1500 T-shirts aan. Met ook de logo’s van Lindemans, Poortcenter en het magazine ‘Goeiedag’ van de krant ‘Het Nieuwsblad’. Je vindt dat blad van onafhankelijke uitgever Yves De Bondt van Aalst tot Brussel.”

Brouwerij Lindemans Aalst onderneemt nog andere acties?

“Ja, die bekerfinales bewegen veel. Je zou denken: alweer Knack Roeselare in de finale. Het is ‘weer van dat’. Er is dus geen verrassingseffect. Maar het Sportpaleis heeft een fabelachtige aantrekkingskracht. Ook in onze club is het enthousiasme groot. Elk café – en zo zijn er al heel wat – krijgt van onze hoofdsponsor Lindemans een gratis vat als een autocar volledig kan worden bezet. Onze naamsponsor voelt zich uiteraard zeer gevleid, nu we alweer de bekerfinale hebben bereikt. Ik verneem dat er al op acht verschillende locaties wordt vertrokken met een bus vol supporters.”

Jullie hebben een druk programma: eerder deze week Mladost Zagreb in de CEV Cup. Daarna Knack Roeselare. De tijd is vrij kort?

“Ik duim, dat we twee keer winnen. De verschillen met Zagreb en Roeselare zijn niet zo héél groot. Tenzij Hendrik Tuerlinckx weer een ‘wereldmatch’ afwerkt. Dan hebben we, vrees ik, weinig in de pap te brokken. We zullen niet winnen met ‘de vingers in de neus’. Maar alles is mogelijk in de beker. Het kan alle kanten uit. Knack Roeselare eist trouwens heel opvallend niet de favorietenrol op. Zeer bewust doen ze dat niet. Voorzichtig zijn, niet op gevoelige tenen trappen. Zeker op het mentale front. Een verloren bekerfinale kan zijn invloed hebben op de barrages en het verloop van de Final 4 in de Belgische interclub. Ik ga er van uit dat we die Final 4 niet zullen verpatsen tegen Borgworm.”

Francis De Nolf, voorzitter Knack Roeselare: “ Belgische beker ingebakken in ons DNA”

Francis De Nolf, telg van vader Rik, is al zes jaar voorzitter van Knack Roeselare, sinds 2014 naar eigen zeggen. “De finale is in theorie een West-Vlaams onderonsje, omdat CEO Pascal Debels van Lindemans Aalst ook in Waregem woont”, lacht De Nolf. “Tijdens de match zijn we geen vrienden. Daarna weer wel. Heel zeker. Ik kom zeer goed overeen met Pascal.”

Je hebt wel een speciale wens? Knack kan een record vestigen.

“Heel graag, ik wrijf me in de handen als dat gebeurt. Voor het eerst in de geschiedenis kunnen we, mede dankzij het schitterende werk van Emile Rousseaux en huidige headcoach Steven Vanmedegael, vijf bekers op een rij vieren.”

Je staat helemaal achter de formule van het Sportpaleis?

“Ja, organisatorisch is het echt af. Het is een ‘schoon evenement’ geworden. Topvolley Belgium pakt het goed aan. Maar vroeger werden de finalisten er ook bij betrokken. Nu niet meer. Ik wil voorzichtig zijn, maar ik denk dat bond en Liga samen nog meer kunnen bereiken. Via méér toeschouwers, meer tv-exposure, extra visibiliteit, méér covering in kranten en magazines. Onze sponsors willen hun netwerk en hun beleving graag uitbreiden. Dat hoort er allemaal bij. Volleybal past in het segment van de vrije tijd. Dus moeten die duizenden kijkers een totaalspekakel krijgen. Met muziek, cheergirls, dj’s, klank en licht en ander entertainment. Ik vergelijk graag met basketbal, turnen of hockey. Die zijn ons nog een stapje voor. Ik vind de animatie in volley in de interclub vaak ondermaats. Er moeten stappen worden gezet. Natuurlijk: het competitieve element moet qua spanning de doorslag geven.”

Vangen jullie extra sponsoring nu Knack andermaal de finale speelt?

“Niet speciaal. We hebben wel een marge op de verkochte tickets. En net zoals voor Lindemans Aalst hebben we sponsors voor de T-shirts. Ik zou liever zien, dat de finalisten led-reclame mogen aanleveren, die volledig naar de club terugvloeit. Het zou de huidige vergoeding al gevoelig kunnen optrekken. Waarom zeg ik dat? Omdat puur ‘mecenaat’ niet meer bestaat. Bedrijven verwachten via televisie een zekere return. Dat lukt minder via T-shirts van supporters, omdat de camera’s daar heel snel overheen surfen. Reclame rendeert vooral op de shirts van de spelers, niet meteen via de hesjes van de fans.”

Jij bent een hevige vertegenwoordiger van de clubs.

“Dat vind ik niet abnormaal. Onderschat de professionele kracht van de clubs niet. Ik pleit zo voor volledige openheid tussen Liga en bond. Die situatie is stilaan aan het opklaren. Anderzijds moeten we ook opletten voor veranderingen in ‘de politiek’. Blijven de regeringen en de sportministers allemaal zo genereus? Niets is zeker. Maar ik wil voor volleybal een plaats opeisen tussen basket, voetbal en wielrennen of festivals en de muziek- of theaterwereld. Het gaat om de invulling van de vrije tijd van veel mensen. Dan moet ook volleybal ‘au serieux’ worden genomen. Samen hebben we meer ‘tools’, kunnen we meer doen. Misschien zelfs spectaculaire dingen.”

Heel concreet: welk verloop zal de bekerfinale kennen?

“Ik verwacht een ontzettend gedreven Aalst. De stad van het bruisend carnaval. Het wordt een speciale wedstrijd: de vorm van de dag, de kansen omzetten op het gepaste moment, zich kunnen herpakken, reageren op de grote nervositeit… Enerzijds door zelf met 3-1 te winnen tegen Friedrichshafen en anderzijds door het verlies van Kazan en Warszawa in de andere reeksen, zijn onze kansen op een plaats in de volgende ronde van de Champions League gevoelig gestegen. Ik geef je op een briefje dat Knack heel sterk is in het beheersen van al die elementen, zoals ze eerder deze week nog bewezen. Lindemans Aalst is een taaie ploeg. Maar in ons DNA zit bekerwinst al vele jaren ingebakken.”

Tekst: Leo Peeters

Foto’s: Bart Vandenbroucke